بورسیه تحصیلی در ترکیه
author
امتیاز دهید post

با توجه به اینکه اخذ بورسیه تحصیلی در ترکیه راهکار خوبی برای ورود به دانشگاه های معتبر این کشور و تحصیل در ترکیه با هزینه های پایین است بنابراین امسال نیز مانند دیگر سال ها دانشجویان ایرانی به دنبال گرفتن این امتیاز هستند. با این حال آیا می دانید جدیدترین شرایط اخذ بورسیه تحصیل در ترکیه در سال جدید چگونه است؟

شرایط کلی اخذ بورسیه دانشگاه های ترکیه

با توجه به مزایای بسیاری که بورسیه دولتی ترکیه دارد، دانشجویان بسیای برای تحصیل در این کشور و گرفتن خوابگاه رایگان، حقوق، بیمه درمانی، تحصیل رایگان و بسیاری مزایای دیگر به دنبال اخذ این امتیاز هستند. بنابراین لازم است بدانید یکی از اصلی ترین شرط هایی که برای گرفتن بورسیه در ترکیه لازم است، تسلط به زبان ترکی خواهد بود، بنابراین گذراندن دوره زبان ترکی yos و آزمون sat از شروط لازم بوده که در این صورت باید مدرک این زبان را به همراه نمره قبولی بالا ارائه بدهید.

هر چند که گرفتن بورس در دانشگاه های دولتی ترکیه با توجه به شرایط سنی متقاضیان نیز می باشد، به طور مثال شرایط سنی اخذ بورس تحصیلی در ترکیه برای

  • مقطع کارشناسی 20 سال
  • مقطع کارشناسی ارشد 29 سال
  • مقطع دکتری 24 سال

خواهد بود. از طرفی لازم است بدانید، شانس قبولی در بورسیه‌ سطح علمی درخواست کننده و همچنین نمرات تحصیلی متقاضی می باشد، پس اگر نمرات بالاتری دارید حتما راحت تر می توانید بورس ترکیه را بگیرید.

شرایط بورسیه تحصیلی در ترکیه

 

انواع بورسیه تحصیل در ترکیه

لازم است بدانید دانشجویان و افراد متقاضی برای دریافت بورسیه تحصیل در ترکیه می توانند از 2 نوع بورس ارائه شده در دانشگاه های معتبر این کشور به تحصیل رایگان بپردازند. این 2 نوع بورسیه شامل

  • بورسیه تحصیلی درصدی در ترکیه
  • بورسیه تحصیلی فول فاند در ترکیه

بورسیه فول فاند همانطور که از نامش پیداست یک بورسیه تحصیلی کامل و تمام عیار به حساب می آید که با اخذ آن شما می توانید تمامی هزینه های تحصیل در ترکیه را از سوی دولت این کشور دریافت کنید که البته دریافت این بورسیه کمی سخت تر است.

این در صورتی است که بورسیه درصدی شامل افرادی می شود که آزمون های مورد نظر را داده اد و یا می خواهند به صورت بدون آزمون yos یا sat پذیرش دانشگاه های ترکیه را بگیرند. در این صورت با ارسال رزومه خود و ثبت درخواست تحصیل در دانشگاه مورد نظر به صورت درصدی پذیرفته می شوند، به طور مثال دانشگاه مربوطه 50 درصد، 30 درصد و حتی 100 درصد هزینه های تحصیل فرد را برعهده می گیرد.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در ترکیه مقاطع گوناگون

اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی: برای درخواست بورسیه با دیپلم، اگر سال دوازدهم را تمام کرده اید، ریز نمرات دیپلم را باید در هنگام ثبت نام در سایت بارگزاری کنید. در غیر اینصورت می توانید ریز نمرات ترم اول سال 12 را وارد وبسایت نمایید. در این راستا باید گفت هر چند که حداقل معدل قبولی با دیپلم 14 می باشد اما باید گفت معمولا معدل های 18 و 19 بیشترین شانس قبولی بورسیه تحصیلی در ترکیه را دارند به ویژه اگر بخواهند در رشته های پزشکی و دندانپزشکی پذیرش شوند.

اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد : ارائه مدارک تحصیلی دیپلم و کارشناسی برای این دوره الزامی است، ضمن اینکه حداقل معدل کارشناسی  برای دریافت پذیرش تحصیلی در ترکیه 15 می باشد. البته باید گفت معدل بالا، سن کم تر و همچنین تسط در زبان ترکی می تواند شانس شما را در این امر افزایش بدهد.

اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری : یکی از مهم ترین شروط برای پذیرش دانشجو در مقطع دکتری، گرفتن تاییدیه یک استاد راهنما در زمینه تحصیلی شماست. برای این کار لازم است تا تمامی مدارک تحصیلی از قبیل دیپلم، کارشناسی و همچنین مدارک فوق لیسانس را ارسال نمایید. برای پذیرش دانشگاه های ترکیه در دکتری حداقل معدل 15 می باشد که البته معدل بالا اهمیت بسیاری دارد ضمن اینکه باید حتماً مقالات ISI انتشار یافته نیز داشته باشید.

ثبت نام بورسیه تحصیلی در ترکیه

 

زمان و نحوه ثبت نام بورسیه تحصیلی در ترکیه

معمولا زمان ثبت نام بورسیه فول فاند از اوخر دی شروع و تا اوایل اسفند ادامه دارد. اما لازم است بدانید ثبت نام بورس تحصیلی درصدی زمان خاصی ندارد و می توانید در زمان دلخواه برای آن اقدام کنید. ارزیابی مدارک ارسالی نیز معمولا تا پایان فروردین و اردیبهشت سال بعد به طول می انجام و نتایح نهایی پذیرش دانشگاه های ترکیه تیر و مرداد اعلام می شوند. ثبت نام بورسیه در ترکیه نیز از طریق وب‌سایت www.turkiyeburslari.gov.tr  و به صورت آنلاین انجام می شود.

اشتراک:

نظرات:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها