ترکیه، کشوری در همسایگی ایران ترکیبی از فرهنگ‌های متفاوت است. این کشور چند فرهنگی فرصت‌های متعددی برای مهاجرت ابجاد کرده است. از جمله فرصت‌های محبوب مهاجرت تحصیلی است. تحصیل در ترکیه بهترین فرصت برای افرادی است که با هزینه کم می‌خواهند آینده درخشانی برای خود ایجاد کنند. در صورتی که بودجه کافی برای سرمایه‌گذاری یا خرید ملک در ترکیه را ندارید، تحصیل در دانشگاه‌های این کشور که مدارک بین‌المللی نیز به دانشجویان خود اعطا می‌کند فرصت مناسبی برای مهاجرت پیش روی شما است. در این مقاله سعی داریم، تمام جزئیات مربوط به تحصیل در ترکیه، شرایط اخذ پذیرش تا بهترین دانشگاه‌ها را توضیح دهیم.
شرایط تحصیل در ترکیه
در کشور ترکیه شما امکان تحصیل به زبان انگلیسی و ترکی را دارید. زبان تحصیل، بستگی به رشته و دانشگاه مورد نظر شما دارد. شما به راحتی با جستجوی رشته تحصیلی مورد نظرتان در سایت دانشگاه، زبان تدریس را متوجه خواهید شد. در سایت تمام دانشگاه‌ها رشته و زبان تحصیلی نوشته شده است. حتی شما با کمک Study Finder نیز می‌توانید رشته تحصیلی و زبان تدریس هر مرکز علمی را متوجه شوید. بعد از انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی، فرم درخواست را باید پر کنید. در نظر داشته باشید که مدارک مورد نیاز در سایت دانشگاه نوشته شده است و باید آنها را قبل از ارسال درخواست آماده کنید.
برخی از دانشگاه‌های ترکیه آزمون ورودی دارند. به این ترتیب، شما باید در این آزمون شرکت کنید و نمره قبولی را کسب نمایید. سایت دانشگاه در این زمینه بهترین منبع است. شما با چک کردن سایت مرکز در رشته مورد نظر خود، متوجه آزمون ورودی و منابع آن خواهید شد. سعی کنید جزئیات را با دقت مطالعه کنید تا بتوانید خود را برای شرکت در آزمون ورودی آماده نمایید.

اعزام دانشجو به ترکیه

شرایط سنی برای تحصیل در ترکیه
آموزش در کشور ترکیه در سه دسته آموزش اولیه، ابتدایی و ثانویه به متقاضیان خدمات ارائه می‌دهد. آموزش اولیه شامل کودکان سه الی پنج سال است که نمی‌توانند وارد دبستان شوند. آموزش دبستانی شامل گروه‌های سنی شش الی ده سال است. آموزش این گروه سنی تا سال چهارم در این کشور رایگان ارائه می‌شود. آموزش ثانویه راهنمایی شامل آموزش به بچه‌های ده الی چهارده سال است. آموزش ثانویه دبیرستان برای گروه سنی چهارده الی هفده سال است. در این گروه سنی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه آماده می‌شوند. آموزش عالی بعد از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان است. این مقطع سیستم سه سیکلی آموزش عالی را شامل می‌شود.
تحصیل در ترکیه در مدارس به دو صورت خصوصی و دولتی امکان پذیر است. برای تحصیل در مدارس خصوصی شما نیاز به پرداخت شهریه دارید. زبان تحصیلی در مدارس این کشور معمولا ترکی است. زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم از سال چهارم به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود. در برخی از مدارس خصوصی ترکیه دو زبان به طور همزمان ارائه می‌شود. تحصیل در مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان هر کدام چهار سال زمان می‌برد.
دبیرستان‌های کشور ترکیه دو سیستم آناتولی و دولتی دارد. سیستم آموزشی دبیرستان‌های دولتی به صورت استاندارد کشور ترکیه است. سیستم دبیرستان‌های آناتولی به این صورت است که دروس به زبان‌های خارجی تدریس می‌شود. بعد از اتمام تحصیل در دبیرستان آزمون جامعی برگزار می‌شود. در صورت کسب نمره قبولی متقاضیان می‌توانند به دانشگاه بروند. جالب است بدانید، نمرات دانش‌آموزان در امتحان جامع در پذیرش آنها در دانشگاه و انتخاب رشته دانشگاهی موثر است. به عنوان مثال، دانش‌آموزانی که در دروس ریاضی نمره بالاتری کسب می‌کنند در رشته‌های اقتصاد و مدیریت بازرگانی شانس قبولی بالاتری دارند. همچنین، افرادی که در دروس علوم و زیست‌شناسی نمره بالاتری دارند می‌توانند برای تحصیل در رشته پزشکی یا مهندسی پزشکی در دانشگاه اقدام نمایند.
شرط معدل برای تحصیل در ترکیه
شرط معدل از مواردی است که متقاضیان می‌توانند با استفاده از آن در رشته یا دانشگاه مورد نظر خود تحصیل کنند. در برخی مراکز علمی و موسسات آموزشی شما نیازی به شرکت در آزمون‌های ورودی دشوار را نخواهید داشت، اگر معدل بالایی در دیپلم کسب کرده باشید. معدل مناسب برای دریافت پذیرش در ترکیه به شرح زیر است:
کسب حداقل معدل چهار از پنج، هفت از ده، هفتاد از صد، یا معادل آن در سیستم کشور آمریکا میانگین B یا میانگین نمره 3 GPA در مقیاس معدل 4 است. در صورتی که دبیرستان محل تحصیل شما از مقیاس دیگری استفاده می‌کند باید آن را معادل سازی کنید. اگر مدرک تحصیلی کارشناسی خود را از دانشگاه‌های ترکیه دریافت کرده‌اید باید حداقل 3 یا 80% از نمره را کسب کرده باشید. در این مورد می‌توانید جهت پذیرش در رشته کارشناسی ارشد در دانشگاه مورد نظر درخواست دهید. در صورتی که حداقل شرایط را ندارید نگران نباشید. امکان پذیرش برای شما نیز با معدل پایین ممکن است. در این موقعیت باید به خوبی دانشگاه‌ها را جستجو و رشته‌ای مناسب با معدل خود پیدا کنید.

سیستم آموزشی ترکیه
مدارس ترکیه بر پایه سیستم آموزشی سازمان OSYM است. تحصیل در ترکیه در مدارس 12 سال به طول می‌انجامد. این دوازده سال از سه مرحله تشکیل شده است. این دوره آموزشی، برای زنان و مردان در جمهوری ترکیه اجباری است. دوره اول چهار سال ابتدایی، دوره دوم چهار سال راهنمایی و دوره سوم چهار سال متوسطه است. بعد از پایان دوره متوسطه دیپلم مقطع متوسطه به افراد اعطا می‌شود.
نظام آموزشی این کشور زیر نظر دولت است. برای افراد دارای تابعیت این کشور آموزش در مدارس دولتی رایگان است. تحصیل به صورت مرحله‌ای انجام می‌پذیرد. به این معنی که دانش آموزان بدون کسب نمره قبولی دوره قبل مجاز به حضور در دوره جدید نیستند. تقویم تحصیلی این کشور نه ماه است. از ماه سپتامبر مدارس شروع شده و تا ماه ژوئن ادامه دارد. پس از اتمام هر دوره تحصیلی، سه ماه تعطیلات تابستانی را دانش‌آموزان پیش رو دارند. هر سال تحصیلی دو ترم تحصیلی دارد. تعطیلات ترم اول در ماه فوریه و تعطیلات ترم دوم در ماه سپتامبر است.
شرایط سنی تحصیل در ترکیه
براساس، سیستم آموزشی کشور ترکیه مقطع پیش دبستانی (Okul Öncesi)دوره قبل از دبستان برای آمادگی کودکان جهت رفتن به مدرسه طراحی شده است. مدارس پیش از دبستان برای کودکان سه الی پنج سال است. در این مقطع مهارت‌های یادگیری کودکان را در مراکز تحصیلی پرورش می‌دهند.
دوره دبستان (İlkokul)برای کودکان بالای 5 سال طراحی شده است. والدین برای ثبت نام فرزندان خود باید به پزشک مراجعه و برگه صلاحیت تحصیلی را دریافت کنند. افراد واجد شرایط براساس موقعیت زندگی به صورت اینترنتی در نزدیک‌ترین مدرسه محل اقامت ثبت نام می‌شوند. دوره دبستان چهار سال طول می‌کشد.
دوره راهنمایی (Ortaokul) بعد از اتمام دوره دبستان شروع می‌شود. دانش‌آموزان از سن نه سالگی مشغول به تحصیل در این دوره می‌شوند. در این دوره تحصیلی علاوه بر پاس کردن دروس اجباری، حدود شش ساعت دروس اختیاری نیز می‌توانند پاس کنند. انتخاب دروس اختیاری نشان دهنده آینده شغلی دانش‌آموزان است.
در دوره دبیرستان (Lise)دانش‌آموزان چهارده الی هجده سال ثبت نام می‌کنند. تحصیل در این دوره در سیستم آموزشی کشور ترکیه اجباری است. از جمله شرایط تحصیل در این دوره تحصیلی، قبولی در آزمون TEOG است.
ویزای تحصیلی ترکیه
افرادی که متقاضی تحصیل در ترکیه هستند ابتدا باید پذیرش یک دانشگاه را بگیرند. پس از دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌های ترکیه دانشجو باید به دفتر دانشگاه برود. متقاضی باید شهریه را پرداخت و مراحل ثبت نام را تکمیل نماید. دانشگاه گواهی پذیرش برای دریافت ویزای تحصیلی را به دانشجو اعطا می‌کند. متقاضی با استفاده از این گواهی به سفارت یا کنسولگری ترکیه واقع در کشور خود مراجعه می‌کند. در این مرحله می‌تواند ویزای تحصیلی خود را دریافت کند. اعتبار این ویزا از زمان ورود متقاضی به کشور ترکیه یک ماه است. طی مدت یک ماه دانشجو فرصت کافی برای دریافت دفترچه اقامت دارد. برای دریافت دفترچه اقامت باید خود را به اداره امنیت معرفی کند.
خوب است بدانید که ویزای تحصیلی از داخل کشور ترکیه صادر نمی‌شود. متقاضی جهت دریافت ویزا باید از کشور محل اقامت یا تابعیت خود اقدام نماید. ابتدا، باید به صورت آنلاین از سفارت ترکیه وقت مصاحبه حضوری دریافت کنید. سپس فرم‌ها و مدارک مورد نیاز را تکمیل نماید. سفارت با بررسی مدارک ارسال شده اقدام به صدور و تعیین وقت مصاحبه برای متقاضی می‌کند. در نظر داشته باشید، برای مصاحبه حضوری متقاضی باید حضور فیزیکی در محل سفارت داشته باشد. در صورتی که دانشجو نیاز به گذراندن دوره یک ساله زبان ترکی داشته باشد، مراحل دریافت ویزا پس از دریافت تاییدیه و مجوز شرکت در دوره صادر می‌شود. ادامه مراحل اداری آن نیز پس از دریافت این مجوز از سر گرفته می‌شود.
دانشجویانی که مایل به تحصیل در مراکز آموزش عالی هستند باید قبل از ورود به ترکیه ابتدا ویزای تحصیلی یا Student visa دریافت کنند. نماینده جمهوری ترکیه که در کشور تابعیت دانشجوی بین‌المللی اقامت دارد، ویزای تحصیلی را صادر می‌کند. هزینه‌های دریافت ویزای تحصیلی، شامل هزینه بیمه مسافرتی حدود 30000 لیر ترکیه، هزینه پردازش درخواست ویزا، هزینه وقت گرفتن از سفارت حدود 770 لیر ترکیه، هزینه مربوط به تمکن مالی حدود 4000 الی 5000 دلار است.
برای اپلای ویزای تحصیل در ترکیه باید در یکی از مراکز علمی یا دانشگاه‌های ترکیه ثبت نام کنید. مدت ویزای تحصیلی در کشورهای مختلف متفاوت است. ویزای تحصیلی طی30 الی 90 روز صادر می‌شود. قبل از اتمام زمان ذکر شده، دانشجو باید برای مجور اقامت آموزشی خود درخواست دهد. برای دریافت ویزا می‌توان به کنسولگری ترکیه مراجعه کرد یا به صورت آنلاین برای دریافت ویزای الکترونیکی اقدام نمود.
زمان پردازش درخواست ویزا ممکن است بین 3 الی 20 روز زمان ببرد. اگرچه زمان پردازش بسیار کوتاه است، اما بهتر است زودتر اقدام نمایید. ممکن است تاخیرها یا نقص‌های پیش بینی نشده‌ای در مدارک باشد که در این زمان شما بتوانید هر چه سریع‌تر مشکلات احتمالی را رفع نمایید. توجه داشته باشید که اگر برای درخواست ویزای خود پیگیری نکنید ممکن است آن را به موقع دریافت نکنید. بازه زمانی ارسال ویزای تحصیلی به شرح زیر است:
• اولین زمانی که می‌توانید درخواست خود را ارسال کنید، باید شصت روز قبل از رفتن به کشور ترکیه باشد.
• آخرین زمانی که می‌توانید درخواست خود را ارسال کنید باید یک ماه قبل از رفتن به ترکیه باشد.
ممکن است درخواست شما به دلایلی رد یا ریجکت شود. ناقص بودن مدارک شما از دلایل رد شدن درخواست است. شما می‌توانید بیست و چهار ساعت پس از دریافت نامه رد شدن، مدارک خود را تکمیل کنید و مجدد درخواست دهید. در صورتی که تمام اطلاعات ارسالی شما صحیح باشد پس از سه روز جواب درخواست خود را دریافت خواهید کرد. اگر فکر می‌کنید درخواست شما ناعادلانه رد شده، بهتر است با سفارت تماس بگیرید. ممکن است مدت زمانی زیادی طول بکشد که بتوانید یک قرار ملاقات با آنها ست کنید. اما در نظر داشته باشید که برای اخذ ویزا این مدت زمان برای شما ارزش بسیاری دارد. در صورتی که نمی‌توانید شخصا به سفارت بروید بهتر است برای آنها نامه‌ای بنویسید. سپس دلایل اینکه فکر می‌کنید رد کردن درخواست شما ناعادلانه بوده است را لحاظ کنید.

از جمله موارد دیگری که در مسیر رفتن برای تحصیل در ترکیه متقاضیان پیگیر آن هستند، مساله کار کردن در این کشور است. زمانی که یک دانشجو مجوز اقامت دانشجویی را دریافت می‌کند، اجازه دارد از نظر قانونی کار کند. دانشجویان بین‌المللی که در مقطع کارشناسی یا کاردانی دو ساله ثبت نام کرده‌اند، پس از اتمام سال اول تحصیلی، مجاز به کار کردن خواهند بود. دانشجویان مقطع کاردانی بیش از 24 ساعت در هفته مجاز به کار کردن در مراکز مختلف نیستند.
از جمله موارد حائز اهمیت دیگر انتخاب صحیح ویزا است. انتخاب درست ویزا باعث می‌شود راه مناسبی را جهت اخذ پذیرش خود پیدا کنید. چرا که دریافت ویزا در واقع نوعی اقامت موقت است که به متقاضی امکان تحصیل، کار و زندگی را در کشور مورد نظر می‌دهد. پس بهتر است در انتخاب خوب هوشمندانه تصمیم بگیرید. در این زمینه می‌توانید از مشاوران ما در موسسه مهاجر دانش کمک بگیرید. در ادامه مطلب انواع مختلف ویزا را با هم بررسی می‌کنیم:
• ویزای کارآموزی Internship visa
• کارآموزی اراسموس Internship ERASMUS
• کارآموزی AISEC Internship AISEC
• هدف دوره زبان ترکی Turkish Language Course Purpose
• با هدف دوره Course Purpose
• با هدف آموزشEducation purpose
• تحصیل در جمهوری ترک قبرس شمالی Education in Turkish Republic of Northern Cyprus

شرایط بورسیه تحصیلی در ترکیه

بورسیه تحصیلی ترکیه
بورسیه تحصیلی شدن از موارد مهمی است که دانشجویان بین‌المللی به آن توجه ویژه‌ای دارند. بورسیه گرفتن مزیت‌های زیادی از جمله تحصیل رایگان، بیمه درمانی، خوابگاه، حقوق و غیره دارد. اگرچه شرایط کاری و زندگی در کشور ترکیه بسیار خوب است. اما اگر دانشجویی موفق به دریافت بورسیه تحصیلی شود می‌تواند هزینه‌های زندگی و تحصیلی خود را تا حدقابل توجهی کاهش دهد. بعد از اتمام تحصیل نیز این افراد به راحتی وارد بازار کار می‌شوند. در نظر داشته باشید، دانشجویانی که معدل بالاتری نسبت به متقاضیان دیگر دارند سریع‌تر و راحت‌تر بورسیه می‌گیرند. انواع بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه به دو نوع کلی بورسیه تحصیلی فول فاند ترکیه و بورسیه تحصیلی درصدی ترکیه و برای دانشگاه‌های دولتی به دو نوع بورسیه تحصیلی دانشجویان ممتاز و بورسیه تحصیلی عبدالله گل تقسیم می‌شوند. در ادامه مطلب به جزییات بورسیه‌های ذکر شده می‌پردازیم:
• بورسیه تحصیلی فول فاند ترکیه
زمان ثبت نام برای دریافت این اسکالرشیپ از اواخر دی ماه شروع و در اوایل اسفند ماه تمام می‌شود. کامل‌ترین و بهترین نوع بورسیه فول فاند است. این بورسیه تمامی هزینه‌های دانشجو حتی حمل و نقل و مسائل پزشکی را نیز شامل می‌شود.
• بورسیه تحصیلی درصدی ترکیه
این نوع بورسیه تحصیل در ترکیه شامل دانشجویانی است که آزمون یوس یا سات را شرکت کرده‌اند یا از طریق پذیرش دانشجو بدون آزمون می‌خواهند وارد دانشگاه شوند. برای دریافت این بورسیه دانشجو با در دست داشتن رزومه خود که باید شامل معدل بالا، تقدیرنامه، مدارک مختلف، مقالات و….. است از دانشگاه درخواست بورسیه کند. در نهایت، دانشگاه با بررسی رزومه متقاضی بین بیست الی صد درصد وی را بورسیه می‌کند.
• بورسیه تحصیلی دانشجویان ممتاز
در تمامی مقاطع می‌توانید از این بورسیه استفاده کنید اما این امتیاز تحصیلی بیشتر برای دانشجویان مقطع دکترا در نظر گرفته شده است. افرادی که رزومه تحصیلی عالی، مقالات علمی شاخص و سطح زبانی ممتاز داشته باشند، واجد شریط دریافت بورسیه هستند. این بورسیه فقط شامل هزینه‌های تحصیلی است. کمک هزینه دانشجویی حدود 1000 الی 3000 لیر است. در نظر داشته باشید که دانشجو حتما باید از طرف استاد راهنما تایید صلاحیت شود.
• بورسیه تحصیلی عبدالله گل
برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است. این بورسیه فقط شامل هزینه تحصیلی دانشجو است. رشته‌های شامل بورسیه شامل مدیریت، ژنتیک، معماری و برخی رشته‌های مهندسی هستند. در صورتی که تصمیم دارید، بورسیه عبدالله گل را دریافت کنید و دروس خود را به زبان انگلیسی بگذرانید. باید علاوه بر مدرک زبان ترکی مدرک آیلتس یا تافل نیز ارائه دهید.
یکی از مدارک مهمی که برای ثبت نام بورسیه تحصیلی اهمیت دارد، انگیزه نامه است. انگیزه نامه برای دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد الزامی است. متقاضی باید نقاط قوت و مهارت‌های خود را به خوبی و درستی در انگیزه ‌نامه بنویسد. یک انگیزه نامه خوب تنها شانس متقاضی برای دریافت بورسیه است. از این طریق دانشجو ثابت می‌کند که با سایر متقاضیان متفاوت است و شایستگی دریافت بورسیه را دارد. انگیزه نامه اولین مدرکی است که مورد ارزیابی و توجه کارشناسان قرار می‌گیرد. این نامه باید حدود 500 الی 1000 کلمه باشد. باید مانند یک مقاله دقیق، بدون اغراق و متعادل باشد. انگیزه نامه می‌تواند شامل یک مقدمه، حداقل سه پاراگراف به عنوان بدنه و یک پاراگراف نتیجه گیری باشد.
شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه
ورود افراد با استعداد، مزایا و سود فراوانی برای هر کشوری دارد. به همین دلیل، کشور ترکیه شرایط ساده‌ای برای جذب نخبگان فراهم آورده است. بورس تحصیلی دانشجویان بین الملل با توجه به دانشگاه، مقطع تحصیلی و نمرات متقاضی متفاوت است. ممکن است برای برخی از دانشگاه‌ها هزینه تحصیل در ترکیه کاملا رایگان باشد و برای برخی دیگر این هزینه حدود پنجاه درصد کاهش یابد. نکته قابل توجه درباره بورسیه در دانشگاه‌های ترکیه این است که متقاضیان مقیم ترکیه بسیار زیاد هستند. البته متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های دولتی نیز بسیار زیاد هستند. از طرف دیگر علاوه بر داوطلبان ایرانی متقاضیانی از روسیه و هند نیز برای اخذ پذیرش و بورسیه از دانشگاه‌های این کشور اقدام می‌کنند. بنابراین، با توجه به تقاضای زیاد برای دریافت بورسیه تحصیلی، اهدای آن در دانشگاه‌های ترکیه براساس ظرفیت هر رشته و مقطع تحصیلی است.
از نکات مهمی که متقاضیان باید در نظر داشته باشند این است که دانشجو باید مقطع قبل را کامل به اتمام رسانده باشد. به عنوان مثال، دانشجویی که قصد دارد در مقطع کارشناسی ارشد بورسیه بگیرد باید مقطع کارشناسی خود را به اتمام رسانده باشد. از موارد مهم دیگر این است که دانشجویی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارد باید با زبان ترکی نیز آشنایی کامل داشته باشد. در حدی که بتواند به زبان ترکی ارتباط برقرار کند. بنابراین، متقاضی حتما باید در آزمون تومر شرکت و نمره قبولی را کسب کند.
مساله سن از جمله موارد مهم دیگر برای دریافت بورسیه است. اگر در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کرده و نمره قبولی را نیز کسب نمایید. اما سن شما مناسب نباشد نمی‌توانید بورسیه را دریافت کنید. به این ترتیب، وضعیت شما به حالت تعلیق در خواهد آمد. بنابراین، اگر مایل به دریافت بورسیه هستید، هر چه سریع‌تر برای دریافت آن اقدام نمایید. متاسفانه بعضی از دانشجویان پس از قبولی در آزمون با مشکل سن مواجه می‌شوند. سن مناسب برای دریافت بورسیه به شرح زیر است:
• کارشناسی: زیر 21 سال
• کارشناسی ارشد: زیر 31 سال
• دکتری: زیر 35 سال
اگر متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی با مدرک دیپلم هستید باید مدرک خود و ریز نمرات دیپلم‌تان را در سایت دانشگاه بارگذاری کنید. برای ثبت نام بورسیه تحصیلی با دیپلم برای مقطع کارشناسی حداقل معدل باید چهارده باشد. ما با بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که متقاضیانی با معدل زیر هجده قادر به دریافت بورسیه تحصیلی نیستند. البته برخی که شرایط بسیار خاص داشته‌اند یا از مناطق محروم بوده‌اند توانسته‌اند بورسیه تحصیلی را جهت تحصیل در ترکیه دریافت کنند.
برای دریافت بورسیه تحصیلی شما باید برگه قبولی، مدرک زبان و مدارک فارغ‌التحصیلی خود را ارائه دهید. دقت داشته باشید که برای دریافت بورسیه حتما باید مدارک خود را ترجمه کنید. دیگر مدارک مورد نیاز شما به شرح زیر است:
• پاسپورت معتبر
• گواهی قبول شدن در کنکور
• آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات
• توصیه نامه اساتید (فقط برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا)
• مدارک بین‌المللی زبان مانند تافل، آیلتس یا سلتا
• فیش پرداخت شهریه
• مدرک بیمه بهداشتی
• گواهی عدم سوپیشینه
• فرم تقاضای ویزای دانشجویی به صورت مکتوب
• مدرک اثبات تمکن مالی
• عکس پرسنلی اسکن شده
در این مرحله دانشجویان به مصاحبه دعوت می‌شوند. دانشجویانی که مدارک خود را به طور کامل آپلود کرده‌اند شانس دریافت بورسیه و دعوت به مصاحبه را دارند. بعد از ارسال مدارک مورد نیاز، دانشگاه دو مرحله بازبینی انجام می‌دهد. مرحله اول، بازبینی مدارک است که آیا مدارک به طور کامل ارسال شده است یا خیر و در مرحله دوم نوبت به مصاحبه حضوری می‌رسد. مصاحبه حضوری نیز به دو صورت انجام می‌شود:
1. در مورد اول متقاضی به دانشگاه دعوت می‌شود. حضور دانشجو در مکان دانشگاه الزامی است. در این مصاحبه سوالاتی از قبیل اینکه چرا دانشجو برای دریافت بورسیه دانشگاه اقدام کرده است پرسیده می‌شود.
2. در مورد دوم متقاضی باید به صورت حضوری به سفارت ترکیه رفته و مصاحبه اینترنتی انجام دهد. در این مصاحبه سوالات چهار گزینه‌ای پرسیده می‌شود. معمولا این سوالات نسبت به حضوری سخت‌تر است.
نتیجه نهایی مصاحبه طی دو الی سه ماه بعد از پایان مهلت ثبت نام به متقاضیان اعلام می‌شود.
هزینه تحصیل در ترکیه
افراد متقاضی تحصیل در ترکیه این موقعیت را دارند که تحصیلات خود را در کشوری غنی و تاریخی ادامه دهند. علاوه بر این، هزینه زندگی و تحصیل در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. هزینه‌های زندگی دانشجویی با توجه به سبک زندگی دانشجو متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان گفت حدود 400 الی 500 دلار هزینه‌های عمومی زندگی و 100 دلار برای موارد دیگر است.
دانشگاه‌های دولتی ترکیه از نظر شهریه در مقایسه با دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی مقرون به صرفه‌تر هستند. به طور کلی، دانشجویان شهریه‌ای بین 100 الی 4000 دلار را سالیانه پرداخت می‌کنند. البته رشته‌هایی مانند پزشکی یا شاخه مهندسی ممکن است کمی بالاتر باشد. دانشگاه‌های خصوصی شهریه‌های بالاتری نسبت به دولتی‌ها دارند. اما در این دانشگاه‌ها دانشجو می‌تواند بورسیه تحصیلی اخذ کند و مبلغ کمتری بابت هزینه‌ها پرداخت نماید. حتی در بعضی موارد دانشجو هیچگونه شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنید. متقاضیان با قبولی در برخی از دانشگاه‌ها می‌توانند با پرداخت شهریه مناسب ادامه تحصیل دهند. از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• دانشگاه بغازیچی هر ترم 184 الی 738 دلار است.
• دانشگاه فنی خاورمیانه هر ترم 129 الی 259 دلار است.
• دانشگاه اژه هر ترم 337 دلار است.
• دانشگاه یاشار برای مقطع کارشناسی 6500 دلار سالانه و مقاطع تحصیلات تکمیلی 9000 دلار در سال است.
• دانشگاه اقتصاد ازمیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد سالانه 400 الی 8000 دلار و برای رشته پزشکی سالانه 15000 دلار است.
باید در نظر داشته باشید که رقابت برای دریافت پذیرش در دانشگاه‌های درجه یک ترکیه سخت‌تر است. این دانشگاه‌ها علاوه بر کیفیت آموزشی بالا، امکان تحصیل با هزینه کمتر را نیز برای دانشجویان خود فراهم می‌کنند. در ادامه، شهریه برخی از دانشگاه‌های برتر ترکیه را با هم مشاهده می‌کنیم:
• دانشگاه کوچ برای مقطع کارشناسی سالانه 5800 دلار، برای مقطع کارشناسی ارشد سالانه 748 الی 1700 دلار و برای مقطع دکترا 1700 دلار را دریافت می‌کند.
• دانشگاه حاجت تپه برای مقطع کارشناسی سالانه بین 2800 الی 10000 دلار دریافت می‌کند.
• دانشگاه بیلکنت سالی 800 دلار دریافت می‌کند.
• دانشگاه سابانجی حدود 1500 دلار را در هر سال دریافت می‌کند.
در کنار شهریه دانشگاه، هزینه بیمه درمانی نیز پیش روی دانشجویان است. هزینه بیمه برای دانشجویان با توجه به شهر محل اقامت و دانشگاه محل تحصیل متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان گفت هزینه بیمه درمانی به طور متوسط برای هر دانشجو حدود 20 دلار آمریکا یا 375 لیر در هر سال است.

هزینه زندگی در ترکیه برای دانشجویان
میانگین هزینه تحصیل و زندگی یک دانشجو بسته به سبک زندگی، نحوه خرج کردن و استایل زندگی شخصی او دارد. به طور میانگین تخمین زده شده است که یک دانشجو می‌تواند با 400 الی 700 یورو در ماه زندگی کند. این مبلغ در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین است. به طور کلی می‌توان گفت تحصیل در ترکیه بسیار ارزان‌تر و مقرون ‌به صرفه‌تر از سایر کشورهای دیگر است. دانشجویان خارجی در صورتی که شرایط کاری در ترکیه را داشته باشند، می‌توانند به منظور کاهش هزینه‌های زندگی و تحصیلی مشغول به کار شوند.
هزینه زندگی دانشجویی در کشور ترکیه برای افراد خارجی به دو دسته هزینه‌های زندگی و هزینه‌های تحصیلی تقسیم می‌شود. به طور کلی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی ترکیه مبلغی مبنی بر پذیرش دانشجو دریافت نمی‌کنند. اما در نظر داشته باشید، مواردی مانند هزینه تعیین سطح زبان انگلیسی یا ترکی، هزینه ویزا، بلیط سفر و انگشت نگاری به عهده فرد متقاضی است.
همچنین، هزینه‌های دیگری که به نام هزینه پنهان نامیده می‌شوند هم بر عهده دانشجو هستند. هزینه‌های پنهان شامل خرید کتب درسی حدود 100 الی 150 دلار در هر ترم، خرید ماهانه اینترنت حدود 9 دلار، بیمه پزشکی 94 دلار، ترجمه مدارک از 200 الی 500 لیر، آزاد سازی مدرک تحصیلی از حدود 6 الی 30 میلیون تومان، هزینه خرید سیم کارت حدود 50 الی 180 لیر، رفت و آمد با وسایل حمل و نقل عمومی حدود 400 لیر در ماه است. البته هزینه شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها که بسته به نوع مرکز متفاوت است هم در این دسته قرار می‌گیرند.. از طرف دیگر هزینه اسکان موقت دانشجو در این کشور تا قطعی شدن محل استقرار دائم نیز شامل هزینه‌هایی می‌شود که تمام این موارد به عهده دانشجو است.
حین تحصیل در ترکیه شما می‌توانید محل اقامت و اسکان مختلفی را انتخاب کنید. هر کدام از آنها ویژگی‌های متفاوتی دارد. برخی بودجه کمتری لازم دارند. برخی راحتی بیشتری برای شما فراهم می‌کنند. در نهایت، این شما هستید که براساس اولیت‌های خود گزینه مورد نظر را انتخاب می‌کنید. برخی از دانشجویان اقامت در خوابگاه را به بقیه موارد پیش رو ترجیح می‌دهند. هزینه خوابگاه‌های دانشجویی به دانشگاه یا دانشکده بستگی دارد. هزینه خوابگاه‌های خصوصی هر ماه بین 25 الی 39 یورو است. اجاره سوییت در هر ماه بسته به متراژ و موقعیت مکانی متفاوت و حدود 70 الی 290 یورو است. به خاطر داشته باشید، اجاره سوییت هزینه‌های اضافی مانند آب و برق و گاز و غیره که حدود 50 الی 80 یورو در ماه هم باید پرداخت کنید. در نهایت، اقامتگاه‌های خصوصی مشترک نیز قابلیت رزرو و اجاره دارند اما هزینه آنها بیشتر از خوابگاه است.
علاوه بر هزینه خوابگاه یا اقامتگاه هزینه خوراک نیز از جمله مسائل مهم است. دانشجویان می‌توانند از کافه دانشگاه وعده‌های غذایی خود را تهیه کنند که ارزان‌تر است. کافه تریای دانشگاه‌ها دو الی سه بار در روز غذا سرو می‌کنند که اغلب رایگان است. هر وعده غذایی بین یک الی دو یورو هزینه دارد. رستوران‌ها و کافه‌هایی نیز در اطراف دانشگاه قرار دارد که هزینه آنها بیشتر است. بودجه غذا نیز بستگی به لایف استایل شما دارد. اگر عاشق رستوران رفتن هستید پس باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. اگر عاشق آشپزی کردن هستید هزینه خوراک برای شما مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. در ادامه مطلب قیمت برخی از خوراکی‌های مورد نیاز را برای شما نوشته‌ایم:
• یک قرص نان 30 یورو
• یک لیتر شیر .58 یورو
• 12 عدد تخم‌مرغ 1.23 یورو
• یک کیلوگرم پنیر سفید 4.48 یورو
• یک کیلو سیب 0.65 یورو
• یک پرس کباب 3 الی 4 یورو است.
علاوه بر هزینه خوابگاه و خوراک حمل و نقل هم اهمیت زیادی دارد. هزینه حمل و نقل با اتوبوس و مترو در ماه حدود 28 یورو است. برای تاکسی هر پنج کیلومتر 3 یورو باید پرداخت کنید. بلیط مترو نیز حدود 5 یورو است. هزینه‌های دیگری از قبیل خرید کتاب و متریال تحصیلی حدود 90 یورو است. برای بیمه درمانی خصوصی باید ماهانه 60 یورو پرداخت کنید. در نهایت، هزینه قبض تلفن به صورت ماهانه حدود 12 یورو است.
مساله دیگری که ذهن مهاجران را درگیر می‌کند مالیات است. خوب است بدانید پرداخت مالیات فقط شامل افراد مقیم کشور ترکیه است. افرادی که مقیم این کشور نیستند، فقط برای درآمدهایی که از طریق کشور ترکیه به دست می‌آورند باید مالیات بپردازند.
بهترین دانشگاه‌های ترکیه
کشور ترکیه دانشگاه‌هایی با رتبه علمی بالا، اساتید برجسته بین‌المللی و امکانات تحصیلی ویژه دارد. از این رو هر ساله متقاضیان زیادی جهت ثبت نام، پذیرش و تحصیل در ترکیه به این کشور مهاجرت می‌کنند. بیشتر از 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که اکثر آنها دولتی هستند. دانشگاه‌های ترکیه در بخش خصوصی و دولتی خدمات و امکانات ویژه‌ای به دانشجویان ارائه می‌دهند. تمامی دروس و برنامه‌های علمی دانشگاه‌های ترکیه بر طبق توافقنامه بولونیا اجرا می‌شود. برنامه اراسموس نیز جز برنامه‌های تبادلات بین‌المللی است که بسیاری از دانشگاه‌های این کشور در این برنامه شرکت می‌کنند. بیشتر دانشگاه‌‍‌های برتر ترکیه در شهرهای استانبول و آنکارا قرار گرفته‌اند. در بین 200 دانشگاه کشور ترکیه 17 دانشگاه در بین هزار موسسه برتر علمی و آموزشی قرار گرفته است. فهرست این دانشگاه‌ها به شرح زیر است:
1. دانشگاه سابانچی
برنامه‌های علمی و آموزشی این دانشگاه با سایر مراکز متفاوت است. قوانین علمی و ساختار دپارتمان‌های آموزشی تحصیلی براساس رویکرد مدرن چند وجهی و چند رشته‌ای بنا شده است. همچنین، اصول و قوانین سنتی در این دانشگاه جایگاهی ندارد. از جمله رشته‌های تحصیلی مهم این دانشگاه می‌توان به اقتصاد، هنر، علوم طبیعی، کامپیوتر، علوم انسانی، مهندسی فناوری و علوم اجتماعی اشاره کرد. این مرکز علمی کیفیت آموزشی بالایی دارد. در مقطع کارشناسی بیش از 4500 دانشجو دارد. در شهر استانبول واقع شده است و یک مرکز علمی خصوصی محسوب می‌شود.
2. دانشگاه بیلکنت
از بهترین دانشگاه‌های ترکیه به دانشگاه بیلکنت نیز می‌توان اشاره کرد. بیشتر دروس این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. دانشگاه بیلکنت جز مراکز تحقیقاتی مهم محسوب می‌شود. در دپارتما‌های مختلف حدود 12500 دانشجو دارد. از دلایل شهرت این دانشگاه برگزاری فعالیت‌ها و کنفرانس‌های اجتماعی است. رشته‌های مهم این مرکز شامل هنر، مهندسی و فناوری، کامپیوتر و علوم اجتماعی است. برای ثبت نام، شما نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل ندارید. شما بدون مدرک زبانی می‌توانید ثبت نام خود را انجام دهید و بعد از ثبت نام در دوره‌ آموزش زبان در دانشگاه شرکت کنید.
3. دانشگاه آتیلیم
از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه می‌توان مرکز آتیلیم را نام برد. دانشگاه آتیلیم قدیمی‌ترین دانشگاه خصوصی در کشور ترکیه است. این دانشگاه در سال 1996 در شهر آنکارا تاسیس شده است. دریافت جوایز بین‌المللی متعدد نشان دهنده سیستم آموزشی با کیفیت این مرکز است. حقوق، هنر، طراحی و معماری، مدیریت و مهندسی از جمله دپارتمان‌های این دانشگاه است. دانشگاه آتیلیم رتبه 500 در رنکینگ THE را دارد. اغلب دروس این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.
4. دانشگاه بغازیچی
نخستین دانشگاه آمریکایی که خارج از کشور آمریکا تاسیس شد این مرکز علمی بوده است. از جمله دانشگاه‌های تحقیقاتی مهم در کشور ترکیه است. این مرکز در بخش اروپایی شهر استانبول واقع شده است. دانشگاه بغازیچی یک دانشگاه دولتی است. تحصیل در ترکیه از طریق این دانشگاه بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. بغازیچی از چهار دپارتمان و دو دانشکده تشکیل شده است. تمامی مقاطع تحصیلی را پوشش می‌دهد. رشته‌های مهم این دانشگاه شامل مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنعتی، برق و الکترونیک، فیزیک و هنر است. تنوع رشته‌های تحصیلی، اعتبار مدرک دانشگاهی، هزینه پایین تحصیلی و کیفیت بالای سیستم آموزشی موجب شده هر ساله حدود 1.5 میلیون متقاضی برای ثبت نام به این دانشگاه مراجعه نمایند. از بین این تعداد تنها حدود 800 الی 1000 نفر امکان اخذ پذیرش را دارند. در صورتی که تمایل به تحصیل در کشور ترکیه را دارید دانشگاه دولتی بغازیچی می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد.
5. دانشگاه فنی استانبول
تمرکز اصلی دانشگاه فنی استانبول در زمینه تحقیقات و توسعه علمی است. این موسسه از اهداف تحقیقاتی فدراسیون بین‌المللی برای افزایش تولید علم و فناوری در سطح بین‌المللی حمایت می‌کند. این مرکز در سال 1773 تاسیس شده و پیشرو در زمینه مهندسی و معماری است. سومین دانشگاه قدیمی فنی در دنیا محسوب می‌شود. آزمون ورودی سخت و رقابتی از شرایط پذیرش در این دانشگاه است. علاوه بر آزمون ورودی، داشتن مدرک زبان تومر و قبولی در آزمون یوس نیز اهمیت دارد. این دانشگاه 99 رشته کارشناسی، 192 رشته کارشناسی ارشد، 14 دپارتمان آموزشی، 12 مرکز تحقیقاتی و 5 پردیس دارد.
6. دانشگاه حاجت تپه
یکی از برترین دانشگاه‌های پزشکی واقع در ترکیه دانشگاه حاجت تپه است. این دانشگاه در سال 1967 میلادی تاسیس شده است. اگر به دنبال یک موسسه آموزش عالی دولتی در سطح بالای علمی هستید، این دانشگاه می‌تواند انتخاب خوبی باشد. بیش از 150 رشته کارشناسی و 200 رشته تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه پوشش داده می‌شود. از جمله رشته‌های پرطرفدار این مرکز علمی می‌تواند به هنر، علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، فیزیک، تجارت، اقتصاد، حقوق و پزشکی اشاره کرد. حاجت تپه دو پردیس جدا در آنکارا دارد. در رنکینگ جهانی این دانشگاه رتبه 534 را کسب کرده است.
7. دانشگاه استانبول
تحصیل در ترکیه از طریق دانشگاه استانبول می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد. دانشگاه استانبول در دوره عثمانی تاسیس شده است. این مرکز شامل 17 دانشکده، 5 پردیس و بیش از 4500 دانشجو دارد. در رتبه بندی جهانی دانشگاه‌ها این مرکز رتبه 401 را کسب کرد. همچنین، این مرکز در بین هزار دانشگاه برتر ترکیه قرار دارد. بیش از 70 هزار دانشجو در دوره‌های بین‌المللی این مرکز شرکت داشته‌اند. دو دانشجوی این دانشگاه در رشته شیمی و ادبیات برنده جایزه نوبل شده‌اند.
8. دانشگاه فنی خاورمیانه
دانشگاه فنی در زمینه علوم طبیعی و اجتماعی تخصص دارد. این دانشگاه تاسیس سال 1956 است. توجه ویژه این دانشگاه به مقوله‌های آموزشی و تحقیقات مهندسی است. این مرکز آموزشی و علمی دولتی در شهر آنکارا واقع شده است. 40 رشته آموزشی، 97 رشته کارشناسی ارشد و 62 رشته در مقطع دکترا را پوشش می‌دهد. برای ثبت نام در این دانشگاه پذیرش تحصیلی و قبولی در آزمون ورودی شرط اصلی است. شما باید برای قبولی در آزمون ورودی تلاش بسیاری انجام دهید چرا که این آزمون بسیار سخت است و سطح بالا برگزار می‌شود. کیفیت بالای آموزشی، هزینه پایین تحصیلی و مدرک معتبر علمی از دلایلی است که آزمون ورودی این دانشگاه را سخت برگزار می‌کنند.
9. دانشگاه اقتصاد و فناوری توب
این مرکز آموزشی نسبت به سایر مراکزی که نام برده شد، جوان‌تر است. دانشگاه فنی توب در سال 2003 تاسیس شده است. شهرت این دانشگاه برای فعالیت در زمینه هوش مصنوعی است. گروه مهندسی هوش مصنوعی این مرکز دروس پایه ریاضی، برنامه‌نویسی، الگوریتم، هنر و ادبیات را باید بگذرانند. البته این دانشگاه دپارتمان‌های پزشکی، حقوق، زبان خارجی، هنر، علوم اجرایی و مهندسی نیز دارد. رسالت اصلی این مرکز علمی، آموزش و پرورش نیروی جوان و کارآزموده در زمینه تجارت و فناوری است.
در صورتی که تمایل دارید بعد از اتمام تحصیلات خود در کشور ترکیه به ایران بازگردید، بهتر است دانشگاهی را انتخاب کنید که مورد تایید وزارت علوم است. در حال حاضر، دانشگاه بغازیچی و بیلکنت با رتبه عالی و استانبول، حاجت تپه، سابانچی و کوچ در رتبه بندی خوب وزارت علوم قرار دارند. دانشگاه آنکارا، مرمره و ییلدیز در رتبه بندی متوسط وزارت علوم ایران قرار گرفته است.
زمان اپلای دانشگاه‌های ترکیه
برای ثبت نام و تحصیل در ترکیه شما بیش از یک راه برای اخذ پذیرش دارید. هر کدام از گزینه‌ها را که انتخاب کنید مجموعه‌ای از قوانین و الزامات پیش روی شما قرار دارد. آگاهی از این قوانین باعث می‌شود شانس پذیرش شما در دانشگاه مورد نظر افزایش یابد. مهلت ثبت نام یا اصطلاحا ددلاین هر دانشگاه برای هر مقطع تحصیلی و کشور متفاوت است. مهلت ارسال مدارک برای دانشگاه‌های ترکیه انواع مختلفی دارد. در ادامه مطلب آنها را مرور می‌کنیم:
1. تصمیم اول
برای این نوع درخواست متقاضی خیلی زودتر از سایر انواع پذیرش تصمیم می‌گیرد و درخواست خود را برای دانشگاه مورد نظر ارسال می‌کند. در این حالت شما باید به صورت حضوری در دانشگاه باشید. برای هیچ دانشگاه یا کالج دیگری نیز نمی‌توانید درخواست پذیرش ارسال کنید. از مزایای این روش این است که شما برنامه خود را خیلی زود تعیین می‌کنید و شانس پذیرش‌تان بیشتر می‌شود. از معایب این روش این است که شما نمی‌توانید دانشگاه خود را تغییر دهید. همچنین، فرصتی برای مقایسه دانشگاه‌های دیگر نیز ندارید. برای ارسال درخواست تصمیم اول باید اوایل ماه نوامبر درخواست دهید. ممکن است تا اواسط دسامبر نامه پذیرش شما دریافت شود.
2. اقدام زودهنگام
تعداد زیادی از دانشگاه‌ها اقدام زودهنگام برای ثبت نام را ارائه می‌دهند. این به معنی این است که شما زودتر تصمیم می‌گیرید و ثبت نام می‌کنید. برای این اقدام از ماه نوامبر فرصت دارید. در ماه دسامبر هم احتمالا نتیجه را دریافت خواهید کرد. از مزایای اقدام زودهنگام می‌توان به این مورد اشاره کرد که، بدون هیچ تعهدی می‌توانید ثبت نام خود را انجام دهید. در ضمن، این نوع ثبت نام شانس پذیرش شما را در رشته مورد نظرتان افزایش می‌دهد. معایب اقدام زودهنگام این است که شاید شما بخواهید نمرات خود را در آزمون سات بهبود ببخشید. اما ممکن است مهلت اقدام زودهنگام به پایان برسد.
3. پذیرش تضمینی
پذیرش تضمینی در دانشگاه‌ها و کالج‌ها به صورت خودکار برای دانشجویانی انجام می‌شود که شرایط تحصیلی خاص یا نمرات آزمون بالایی دارند. در صورتی که شرایط لازم را دارید باید درخواست بدهید. اما به صورت کلی زودتر از بقیه متقاضیان درخواست پذیرش شما انجام می‌شود. از مزایای این روش می‌توان به پذیرش قطعی و تضمین شده اشاره کرد. در کنار مزیت خوب این روش مشکل این پذیرش این است که در صورتی که شرایط مورد نظر دانشگاه را برآورده نکنید ممکن است مجبور به انصراف شوید.
4. پذیرش آزاد
دانشگاه‌های آنلاین، مراکز آموزش از راه دور و کالج‌های محلی این نوع ثبت نام را دارند. در این روش، تقریبا تمام متقاضیانی که از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توانند درخواست دهند. البته، باید مدرک دیپلم یا گواهی آموزش عمومی را داشته باشید. از مزایای این روش این است که اگر معدل دوره دبیرستان شما پایین‌تر از متوسط باشد این روش برای اخذ پذیرش بهترین است. از آنجایی که در این روش پذیرش تضمینی است. استرس کمتری هم دارد. به این ترتیب، دانشجویان با استعداد تحصیلی بالا این محیط را زیاد مناسب خود نمی‌بینند.
5. مهلت ثبت نام با اولویت
در این روش شما باید مدارک خود را تا قبل از اتمام مهلت ثبت نام ارسال کنید. مدارکی که زودتر از موعد ارسال شوند، مورد بررسی قرار خواهند گرفت. ممکن است، دانشگاهی مهلت ثبت نام را تا اول ماه نوامبر اعلام کند. در صورتی که درخواست خود را بعد از یک نوامبر ارسال کنید، دانشگاه آن را می‌پذیرد. اما تا زمانی که درخواست‌های قبلی را بررسی نکند سراغ درخواست‌های بعد از این تاریخ نمی‌رود. در صورتی که ظرفیت دانشگاه نیز پر شود، هیچ درخواست دیگری مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. مهم نیست که رزومه شما چقدر قوی است بعد از این مهلت هیچ مدرکی را دانشگاه نمی‌پذیرد. برخی از مراکز دولتی مهلت ثبت نام اولیه دارند. از مزایای این روش می‌توان به پذیرش الویت اشاره کرد. پذیرش درخواست شما در مراحل اولیه یک پاس سریع برای ادامه برنامه‌های تحصیلی و کاری شما خواهد بود. از آنجایی که مهلت این روش زودتر از پذیرش معمولی معمولا در تابستان یا پاییز است. به این ترتیب، فشار و استرس شما برای تکمیل فرآیند پذیرش بیشتر است. این نکته جز معایب این روش است.
6. پذیرش معمولی
از دیگر روش‌های تحصیل در ترکیه که رایج‌ترین نوع پذیرش است، پذیرش معمولی نام دارد. در برخی از دانشگاه‌ها پذیرش منظم الزامی نیست. معمولا این قبیل دانشگاه‌ها به صورت دوره‌ای دانشجو را پذیرش می‌کنند. زمانی که شما درخواست خود را ارسال کنید، ظرف چند هفته نتیجه به شما اعلام می‌شود. زمان درخواست و اعلام نتایج در فصل بهار است. از مزایای این روش مهلت دیر هنگام است. این مدت زمان به دانشجو فرصت می‌دهد، نمرات خود را بهبود ببخشد و در آزمون‌های مهمی مانند سات مجدد شرکت کند. از معایب این روش این است که ممکن است مهلت ثبت نام طولانی و استرس زا باشد.
7. پذیرش متوالی
دانشگاه‌های بزرگ برای جذب دانشجو از این روش استفاده می‌کنند. در این روش مسئولان در یک روز متقاضیان را بررسی می‌کنند و برای همه آنها در یک روز تصمیم نهایی می‌گیرند. این دانشگاه‌ها در یک تاریخ مشخص که معمولا از اول ژوئیه تا اول مارس است یک درگاه بزرگ روی سایت دانشگاه باز می‌کنند. اگر زود درخواست خود را ارسال کنید، خیلی زود به نتیجه خواهید رسید. از معایب این سیستم می‌توان به ثبت نام دیرهنگام اشاره کرد. بدین صورت ممکن است درخواست شما توسط دانشگاه مورد بررسی قرار نگیرد.

بهترین رشته برای تحصیل در ترکیه
کشور ترکیه فرهنگ متنوعی دارد که در چهار راه آسیا و اروپا قرار گرفته است. به همین دلیل است که این کشور این روزها مقصد بسیاری از مهاجران شده است. فارغ از بحث پذیرش و اقامت تحصیلی ابتدا باید برترین رشته‌های تحصیلی که آینده شغلی خوبی دارند را شناسایی کنید. به غیر از رشته‌های دندانپزشکی و پزشکی رشته‌های دیگری نیز هستند که مجبوبیت زیادی در ترکیه دارند. در ادامه به سه رشته محبوب ترکیه می‌پردازیم:
• مهندسی کامپیوتر
بر همگان واضح است که آینده کسب و کار، فناوری، اطلاعات و جامعه جهانی وابستگی زیادی به کامپیوتر خواهد داشت. تحصیل در ترکیه در رشته مهندسی کامپیوتر به سرعت در حال پیشرفت است. این روزها این رشته تحصیلی به یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها تبدیل شده است. برای متقاضیان و عاشقان رشته کامپیوتر موسسات آموزشی بسیار با کیفیت و سطح بالایی در کشور ترکیه وجود دارد. دوره‌های مهندسی کامپیوتر معمولا علم کامپیوتر و برق و الکترونیک را پوشش می‌دهد. در حالی‌ که علوم کامپیوتر، تئوری و نرم افزار را پوشش می‌دهد.
• مدیریت کسب و کار
از آنجایی که تولید ناخالص داخلی کشور ترکیه روز به روز در حال افزایش یافتن است. محیط داخلی این کشور شرایط لازم برای رشد رشته‌های مدیریتی را افزایش داده است. دانشجویان بازرگانی و مدیریت به راحتی می‌توانند در تمام مقاطع تحصیلی در مراکز آموزشی با کیفیت این کشور مشغول به تحصیل شوند. بعد از اتمام تحصیلات خود نیز می‌توانند با بهترین برندها و شرکت‌های تخصصی مشغول به کار و فعالیت شوند. دانشگاه خاور نزدیک، لفکه و اوکان از مراکز برتر آموزش رشته مدیریت در کشور ترکیه هستند.
• طراحی لباس و منسوجات
کشور ترکیه یکی از مهم‌ترین مسیرهای تجاری اصلی بین اروپا، خاورمیانه و آسیا است. منسوجات و تولید پارچه برای ساکنین محلی به عنوان منبع درآمد اصلی محسوب می‌شود. این صنعت با ورود تاجران خارجی توسعه بیشتری پیدا کرد. دولت و شرایط اقتصادی کشور ترکیه نیز تاکید مهمی بر روی صنعت پارچه دارد. در کشور ترکیه دولت به طور کامل بر صنایع ارتباطات، حمل و نقل و بانکداری نظارت دارد. پوشاک، پارچه و نساجی جز مهم‌ترین و بزرگ‌ترین صنایع و صادرات کشور قرار دارند و آنها جز بخش خصوصی محسوب می‌شوند. این بخش توسط شرکت‌های خصوصی به طور کامل مدیریت می‌شود. کشورهای مختلف در سراسر جهان از تولیدات پارچه ترکیه استفاده می‌کنند. این مساله باعث جذب دانشجویان بسیار زیادی شده است. دانشجویان برای تحصیل در رشته‌های طراحی محصول، مد و منسوجات، طراحی بصری و صنعتی به این کشور مهاجرت می‌کنند. بهترین دانشگاه‌های ترکیه در حوزه منسوجات و پارچه، دانشگاه مدیترانه شرقی، اسکودار و آیدین استانبول است.

نحوه پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه
سیستم آموزشی دانشگاه‌های ترکیه مانند ایران به صورت ترمی واحدی است. براساس، دانشگاه مقطع و رشته تحصیلی به زبان‌های انگلیسی، ترکی، آلمانی یا فرانسوی است. ترم تحصیلی مراکز علمی از فصل پاییز، ماه اکتبر شروع می‌شود و تا انتهای ماه ژانویه ادامه پیدا می‌کند. ترم تابستان نیز از ماه جولای تا اواخر ماه آگوست ادامه دارد. عموم دروس در دانشگاه‌های این کشور به زبان ترکی تدریس می‌شود. دانشگاه‌های دولتی به صورت خیلی محدود برخی از رشته‌ها را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. اما مباحث درسی در دانشگاه‌های خصوصی بیشتر به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.
تحصیل در ترکیه به این صورت است که بسیاری از دانشگاه‌های دولتی آزمون ورودی جهت پذیرش دانشجو دارند. اسامی قبول شدگان در روزنامه‌های رسمی کشور منتشر می‌شود. تعدادی از دانشگاه‌ها برای برخی از ملیت‌ها شرایط خاصی جهت ثبت نام دارند. شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه را در ادامه بررسی می‌کنیم:
• در مرحله اول باید دانشگاه خود را انتخاب کنید. بعد از انتخاب دانشگاه مورد نظر، از طریق سایت دانشگاه باید مدارک مورد نیاز را تکمیل نمایید. در نظر داشته باشید که باید کلیه مدارک خود را به زبان مورد نظر دانشگاه ترجمه کنید.
• در مرحله دوم باید فرم پذیرش را از طریق سایت دانشگاه یا اپلیکیشن مربوطه تکمیل نمایید. بعد از تکمیل فرم، درخواست خود را ارائه می‌دهید و مدارک مورد نیاز را باید ارسال نمایید. در صورتی که تمایل به رزرو خوابگاه دارید یا زبان تحصیلی خود دارید باید در فرم پذیرشتان اعلام نمایید. توجه داشته باشید، در این مرحله می‌توانید مدارک خود را برای چند دانشگاه دیگر جهت پذیرش ارسال نمایید.
• و در مرحله آخر بعد از قبول درخواست پذیرش شما توسط دانشگاه، نامه پذیرش برای شما ارسال می‌شود.
تحصیل آنلاین در ترکیه
تحصیل غیرحضوری در دانشگاه‌ها و مراکز علمی در سال‌های اخیر مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است. از علت‌های اصلی شکل‌گیری ایده کلاس‌های آنلاین شیوع بیماری کرونا بوده است. بیماری کرونا باعث شد دانشجویان کلاس‌های خود را از طریق پلتفرم‌های آنلاین پیگیری کنند. در نهایت، افراد زیادی امروز به دنبال راهی برای تحصیل غیرحضوری و دریافت مدرک دانشگاهی معتبر هستند.
کشور ترکیه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متعددی دارد. در حال حاضر، این کشور میزبان بیش از هفتاد هزار دانشجوی بین‌المللی است. بنابراین، تعداد زیادی از مراکز علمی و تحصیلی این کشور برای تسهیل در مراحل جذب دانشجو اقدام به برگزاری کلاس‌های آنلاین نموده‌اند. تحصیل در ترکیه به صورت آنلاین راه بسیاری آسانی برای دریافت مدرک علمی معتبر است. در ادامه مطلب، دانشگاه‌ها و رشته‌هایی که به صورت آنلاین اقدام به برگزاری کلاس نموده‌اند را بررسی می‌کنیم:
• دانشگاه تجارت در استانبول رشته‌های آنلاین سیاست‌های صنعتی و مدیریت فناوری، حسابداری و حسابرسی و تجارت
• دانشگاه آیوان ساری واقع در استانبول رشته‌های آنلاین گردشگری، رادیو و تلویزیون، طراحی گرافیک و طراحی مد
• دانشگاه بیکوز استانبول رشته‌های آنلاین تجارت و لجستیک بین‌المللی و مدیریت بازرگانی
از دیگر رشته‌های تحصیلی مجازی محبوب به مهندسی نرم افزار، روانشناسی، حقوق، معماری، روانپزشکی و امنیت سایبری نیز می‌توان اشاره کرد. دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه اژه، اوکان، فنرباغچه، کولتور، هالیج، عبدالله گل، بیلیم آنتالیا، آتاتورک، بیکنت، فرات و نیشانتاشی هم کلاس آنلاین دارند.
تحصیل آنلاین در دانشگاه‌های ترکیه ویژگی‌های مثبت زیادی دارد. با انتخاب تحصیل غیرحضوری در این کشور هزینه‌های رفت و آمد، خورد و خوراک، اجاره خوابگاه یا اقامتگاه خصوصی کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. از طرف دیگر افرادی که به دنبال جلوگیری از اتلاف وقت خود هستند، این نوع تحصیل روش بسیار مثبت و کلیدی محسوب می‌شود. به این صورت که شما در هر زمان و مکانی به آسانی می‌توانید با استفاده از اینترنت در کلاس مجازی حضور پیدا کنید. معمولا دانشجویانی که شاغل هستند این نوع کلاس‌ها را ترجیح می‌دهند. در نظر داشته باشید که هزینه تحصیل مجازی در ترکیه با هزینه رایگان برابری می‌کند. در حقیقت شما دانشجوی دانشگاه‌های تراز بالا و اساتید نخبه هستید. به این ترتیب، از امکانات علمی این مراکز با هزینه خیلی کمتر استفاده می‌کنید. در نهایت، انعطاف کاری و تحصیلی خود را در زمینه کسب علم افزایش خواهید داشت.
مدارک مورد نیاز
شما براساس مقطع تحصیلی و رشته مورد نظرتان باید مدارک خود را به دانشگاه ارسال نمایید. مدارک برای دانشگاه‌ها به طور کلی یکسان هستند. اما ممکن است در رشته‌های مختلف بسته به نیاز دانشگاه مدارک اضافه یا متفاوتی هم باشد. پس بهتر است قبل از تکمیل و ارسال مدارک به سایت دانشگاه مراجعه و موارد مورد نیاز را به دقت مطالعه نمایید. در ادامه مطلب مدارک مورد نیاز برای مقاطع مختلف را بررسی می‌کنیم. مدارک مورد نیاز برای مقطع کارشناسی شامل موارد زیر است:
• دیپلم دبیرستان
• ریز نمرات تحصیلی
• گواهی آزمون زبان ترکی یا آزمون‌های بین‌المللی انگلیسی مانند آیلتس یا تافل
• پاسپورت معتبر
مدارک مورد نیاز برای مقطع کارشناسی ارشد به صورت ذیل است:
• دیپلم دبیرستان
• مدرک مقطع کارشناسی
• ریز نمرات تحصیلی در مقطع کارشناسی
• پاسپورت معتبر
• رزومه علمی و تحصیلی
• گواهی آزمون زبان انگلیسی
• گواهی آزمون زبان ترکی مانند تومر
• انگیزه نامه
• توصیه نامه
مدارک مورد نیاز برای مقطع دکترا هم شامل موارد ذیل است:
• دیپلم دبیرستان
• مدرک کارشناسی
• ریز نمرات تحصیلی مقطع کارشناسی
• مدرک کارشناسی ارشد
• ریز نمرات کارشناسی ارشد
• رزومه علمی و شغلی
• پاسپورت معتبر
• ابسترکت تز پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد
• گواهی آزمون زبان انگلیسی مانند تافل یا آیلتس
• انگیزه نامه
• توصیه نامه
• مقالات ISI
گپ تحصیلی ترکیه
شاید برای شما هم اینکه پس از اتمام دوران تحصیل در دبیرستان و دریافت مدرک دیپلم به دلایل مختلف از ادامه تحصیل باز مانده‌ باشد، رخ داده باشد. گپ تحصیلی یا Study Gap به وقفه یا فاصله‌ای که بین دو مقطع تحصیلی اتفاق می‌افتد، گفته می‌شود. این وقفه می‌تواند به دلایلی از جمله ازدواج، کار و غیره رخ دهد. در ایران به علت برگزاری آزمون کنکور شما بعد از یک سال آمادگی می‌توانید مجدد ادامه تحصیل دهید و وارد دانشگاه شوید. اما در صورتی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور دارید، زمان پذیرش باید دلیل محکمی برای گپ تحصیلی داشته باشید. گپ تحصیلی در زمان اپلای کردن برای تحصیل در ترکیه برای برخی از دانشگاه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه، مهم‌ترین دلایل برای توجیه گپ‌های تحصیلی را با هم مرور خواهیم کرد:
• مسائل پزشکی
افرادی هستند که به دلیل وقوع بیماری‌های جدی یا تصادف از تحصیل باز می‌مانند. این مسئله باعث به وجود آمدن گپ تحصیلی می‌شود. برای این مساله کافی است مدارک پزشکی و استاد خود را در اختیار افسر پرونده قرار دهید.
• مسائل خانوادگی و مالی
برخی افراد به دلیل مسائل خانوادگی مانند فوت پدر و مادر یا طلاق یا مشکلات مالی قادر به تکمیل تحصیلات خود نیستند. در این مورد با داشتن ادله کافی و قوی به افسر مربوطه پرونده این امر را باید ثابت کنید.
• فعالیت‌های کاری و شغلی
برای توجیه این مساله شما باید افسر پرونده را مجاب کنید که در این بازه زمانی به دلیل فعالیت‌های شغلی و کاری قادر به ادامه تحصیل نبوده‌اید.
• خدمت سربازی
خدمت سربازی از جمله مواردی است که برای آقایان استفاده می‌شود. به خاطر داشته باشید که فقط به مدت 24 ماه می‌توانید از این مورد استفاده نماید. شما باید کارت پایان خدمت خود را ضمیمه پرونده کنید. فراموش نکنید که کارت پایان خدمت باید از قبل توسط دارالترجمه‌های رسمی ترجمه شده باشد.
از جمله نکات مثبتی که می‌توان درباره گپ تحصیلی اشاره کرد این است که گپ تحصیلی فرصت مناسبی برای کسب تجربه کاری است. از نکات دیگر این است که مهاجرت به یک کشور دیگر پروسه‌ای زمان‌بر و انرژی‌بر است. شاید با داشتن یک گپ تحصیلی یک ساله تجدید قوای مثبتی برای فرد متقاضی به وجود آید. از نکات منفی گپ تحصیلی نیز می‌توان به وقفه طولانی مدت اشاره کرد. وقفه تحصیلی طولانی مدت باعث از بین رفتن انگیزه فرد و قدیمی شدن اطلاعات تحصیلی است. در این مورد فرد برای بازگشت به محیط علمی و دانشگاه ممکن است با چالش‌هایی روبه رو باشد.
سوال دیگری که ممکن است ذهن متقاضیان را درگیر کند، این است که مدت زمان مجاز برای گپ تحصیلی چقدر است؟ دانشگاه‌ها و مراکز علمی مختلف قوانین متفاوتی برای این مقوله دارند. برای برخی از مراکز این زمینه بسیار کم اهمیت و برای برخی اهمیت بالای دارد. کشورهایی مانند کانادا، آمریکا، انگلیس و آلمان گپ تحصیلی را بسیار مهم می‌دانند. به عنوان مثال، وقفه تحصیلی از کارشناسی به کارشناسی ارشد نباید بیشتر از پنج سال باشد. برای کشورهایی مانند ترکیه، اوکراین، ایتالیا، روسیه و مجارستان گپ تحصیلی اهمیتی ندارد.
در کل می‌توان گفت این مقوله از هیچ قانون خاصی پیروی نمی‌کند. قبل از هر کاری پیشنهاد می‌شود که حتما سایت دانشگاه مورد نظرتان را در این زمینه چک کنید. تمامی قوانین را صفر تا صد به دقت مطالعه نمایید. بعد از مطالعه دقیق اقدام به اپیلای در مرکز مورد نظر کنید.
تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم
قوانین و شرایط پذیرش در دانشگاه‌ها و مراکز علمی ترکیه توسط مجلس این کشور تعیین می‌شود. اما هر دانشگاه و مرکز علمی شرایط و مدارک متقاضیان را به صورت جداگانه بررسی و پذیرش می‌کنند. به همین دلیل، شرایط پذیرش در تمامی مراکز خصوصی و دولتی تقریبا یکسان است. از جمله مهم‌ترین شرایط دانشگاه‌ها برای تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم به موارد زیر می‌تواند اشاره کرد:
• نمرات و معدل بالا
حداقل معدل مورد نیاز 10 از 20 است. البته بسته به دانشگاه انتخابی این عدد ممکن است بیشتر نیز باشد.
• قبولی در آزمون ورودی
برخی دانشگاه‌ها آزمون ورودی از متقاضیان خود می‌گیرند. در صورت قبولی و کسب نمره حد نصاب، شما قادر به ثبت نام در موسسه مورد نظر خواهید بود. از مهم‌ترین آزمون‌ها می‌توان به سات و یوس اشاره کرد. آزمون سات یک آزمون بین‌المللی است. یوس آزمونی است که توسط هر دانشگاه به صورت جداگانه برگزار می‌شود.
• مهارت زبان ترکی
شرکت در آزمون زبان ترکی یا تومر برای دانشجویان بین‌المللی الزامی است. در صورتی که موفق به کسب نمره قبولی نشوید باید در دوره‌های آمادگی زبان ترکی شرکت کنید.
• مهارت زبان انگلیسی
برای ثبت نام در برخی از دانشگاه‌های ترکیه شما باید مدرک زبان خود را ارئه دهید. مدارک زبانی شامل آیلتس، تافل یا PET است.
برای اینکه بتوانید به عنوان یک دانشجوی خارجی در مراکز علمی ترکیه مشغول به تحصیل شوید باید شرایط خاصی داشته باشید. این شرایط شامل موارد ذیل هستند:
• اتباع کاملا خارجی
• اتباع خارجی با تابعیت کشور ترکیه
• شهروندان ترکیه با اخذ مدرک قبولی در دوران دبیرستان
• دانش آموزانی TRNC دارنده مدرک GDE AL
افرادی که نمی‌توانند به عنوان دانشجو با مدرک دیپلم در مراکز علمی و تحقیقاتی ثبت نام کنند. شامل مواردی نظیر افرادی که شهروند ترکیه هستند اما از دبیرستان‌های خارجی فارغ‌التحصیل شده‌اند. البته دانش آموزان دو تابعیتی و دانشجویانی که با کسب نمره عالی موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه شده‌اند. از جمله دانشگاه‌های خصوصی که با مدرک دیپلم دانشجو می‌پذیرد، می‌توان به دانشگاه آتیلیم، لقمان حکیم، علوم آنتالیا، بیرونی، ایشیک، آیدین، بیلگی، آلتین باش، کنت و مدیپول اشاره کرد. دانشگاه‌های دولتی که با مدرک دیپلم به دانشجویان پذیرش می‌دهند هم شامل دانشگاه علم و فنی آدانا، آدیامان، مدیترانه، آکسارای، اژه، تراکیا و سامسون هستند.
تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان
آیا بدون داشتن مدرک زبان امکان تحصیل در ترکیه وجود دارد؟ جواب این سوال مثبت است. شما به راحتی می‌توانید در کشور ترکیه بدون داشتن مدرک زبان انگلیسی یا آیلتس به تحصیل مشغول شوید. رشته‌های مختلفی مانند هنر، مهندسی، کامپیوتر، معماری و بازرگانی در کلیه مقاطع تحصیلی از جمله رشته‌هایی هستند که نیاز به داشتن مدرک زبان انگلیسی ندارند. البته در نظر داشته باشید که متقاضیانی که خواهان تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه هستند، نیازمند داشتن مدرک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس با نمره بالا هستند.
شما برای پذیرش در دانشگاه بدون داشتن مدرک زبانی باید در ابتدا فرم پذیرش دانشگاه را پر کنید. در ادامه مدارک مورد نیاز را که به زبان ترکی یا انگلیسی ترجمه شده است، برای دانشگاه ارسال کنید. در این بین تنها افرادی که مایل هستند تدریس دروس به زبان انگلیسی باشد باید مدرک زبانی خود را ارائه دهند. رزومه شغلی و تحصیلی به همراه گواهی تمکن مالی و فیش پرداختی جهت ثبت نام را نیز باید به عنوان مدارک مهم برای دانشگاه ارسال نمایید. مراحل اپلای دانشگاه مورد نظر، مدارک و نحوه اخذ ویزا برای افرادی که مدرک زبان انگلیسی ندارند تفاوتی با سایر افراد ندارد. هزینه تحصیل در تعدادی از دانشگاه‌های ترکیه بدون مدرک زبان را در ادامه مشاهده می‌کنید:
1. دانشگاه سابانچی شهریه کل دوره حدود 182000 لیر
2. دانشگاه بیلکنت شهریه دوره بین 10 الی 20 هزار لیر
3. دانشگاه استانبول شهریه یک سال حدود 3500 لیر
4. دانشگاه کوچ با شهریه یک سال حدود 20000 دلار آمریکا
5. دانشگاه بغازیچی با حدود 3400 لیر شهریه
سوال دیگری که ذهن متقاضیان را درگیر می‌کند، این است که آیا امکان اخذ بورسیه تحصیلی بدون مدرک زبان انگلیسی امکان پذیر است؟ دانشگاه سابانچی سالانه به دانشجویان ممتاز خود بورسیه‌های تحصیلی متنوعی اعطا می‌کند. این بورسیه‌ها شامل معافیت شهریه، تخفیف شهریه، کمک هزینه ماهیانه، هزینه خوابگاه و غیره است. به عنوان مثال معافیت هزینه خوابگاه برای چهار نفر تا سقف 800 لیر، 2500 لیر برای کمک هزینه زندگی و 500 لیر برای خرید کتاب به دانشجویان تعلق می‌گیرد. دانشگاه بیلکنت به دانشجوبان برتر خود بورسیه معافیت کلی یا جزیی اعطا می‌کند. بورسیه‌های معافیت از 20 الی 100 درصد است. دانشجویانی که بورسیه به آنها تعلق گرفته موظف هستند معدل بالای خود را در ترم‌های بعدی حفظ کنند، در غیر این صورت بورسیه آنها باطل می‌شود. در ادامه لیستی از دانشگاه‌هایی که بدون ارائه مدرک زبان دانشجو می‌پذیرند و مورد تایید وزارت علوم ایران نیز هستند را با هم مرور می‌کنیم:
• دانشگاه سابانچی
• دانشگاه فنی خاورمیانه
• دانشگاه بیلکنت
• دانشگاه آنادولو
• دانشگاه استانبول
• دانشگاه کانیا
• دانشگاه اوزیگین
• دانشگاه کوچ
• دانشگاه بغازیچی
• دانشگاه اژه
تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی
بسیاری از دانشگاه‌های رده بالای ترکیه میزبان دانشجویان بین‌المللی و خارجی هستند. از این رو شرایط تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی را در تمامی مقاطع و رشته‌های مختلف فراهم نموده‌اند. دانشگاه‌های مطرح ترکیه در رشته‌های مهندسی، پزشکی، تجارت و علوم انسانی دروس زیادی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. تعداد زیادی از این دانشگاه‌ها مناسب برای دانشجویان انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند. بسیاری از مراکز علمی ترکیه که به زبان ترکی یا انگلیسی دانشجو می‌پذیرند، ارائه مدرک آزمون یوس یا سات را ملاک پذیرش خود قرار می‌دهند. تعداد دیگری از دانشگاه‌ها که عموما دولتی هستند، جهت پذیرش دانشجوی مورد نظر خود آزمون ورودی مخصوص دارند.

از آنجا که بیشتر کلاس‌ها در دانشگاه‌های خصوصی و برخی از دانشگاه‌های دولتی به زبان انگلیسی برگزار می‌شود، دانشجویان باید مدرک زبان انگلیسی با نمره بالا در تمامی مقاطع تحصیلی داشته باشند.
مراکز انگلیسی زبان ترکیه برای بررسی سطح زبان انگلیسی متقاضیان معمولا از آنها نمره آزمون‌هایی مانند آیلتس یا تافل را می‌خواهند. اگر دانشجویی مدرک معتبر زبان انگلیسی نداشته باشد، برای مشخص شدن سطح زبانی باید در یک آزمون شرکت کند. در صورتی که دانشجو نتواند نمره حد نصاب قبولی را کسب کند، قبل از شروع ترم تحصیلی باید در یک دوره فشرده زبان انگلیسی در دانشگاه شرکت کند. اساتید و اعضای علمی دانشگاه‌ها معمولا مدرک کارشناسی ارشد زبان انگلیسی را دارند و تعداد زیادی از آنها چندین سال سابقه تدریس در این زمینه را دارند.
در کشور ترکیه دانشگاه‌های خصوصی و دولتی زیادی هستند که برنامه‌های درسی خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. این مراکز فرصت بی نظیری را در اختیار دانشجویان خود در زمینه آموزش عالی قرار می‌دهند. انتخاب دانشگاه مناسب به عوامل زیادی مانند رشته تحصیلی، اساتید، میزان شهریه، شهر میزبان، سطح تدریس و غیره بستگی دارد. کلیه عوامل ذکر شده در سایت‌های معتبر QSو THE بررسی و بهترین دانشگاه‎‌ها رتبه بندی شده‌اند. در ادامه مطلب، برخی از دانشگاه‌هایی که به زبان انگلیسی دروس خود را ارائه می‌دهند بررسی می‌کنیم:
1. دانشگاه کانکایا
این دانشگاه خصوصی رتبه بندی 401-500 در سایت THE را اخذ کرده است. دانشگاه کانکایا در آنکارا واقع شده است. رشته‌های مهندسی، حقوق، معماری، اقتصاد، فیزیک، روانشناسی و هنر را ارائه می‌دهد. حدود سه درصد از دانشجویان این مرکز خارجی هستند و تعدادی از این رشته‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.
2. دانشگاه سابانچی
دانشگاه خصوصی سابانچی رتبه 521-530 را در سایت QS دارد. این مرکز در سال 1999 در استانبول تاسیس شده است. نه درصد از ظرفیت فعلی دانشگاه توسط دانشجوبان خارجی تکمیل شده است. دانشگاه سابانچی در رشته‌های فیزیک، مهندسی، فناوری و علوم زیستی دروسی را به زبان انگلیسی پوشش می‌دهد.
3. دانشگاه دولتی حاجت تپه
دانشگاه حاجت تپه در سال 1967 در آنکارا تاسیس شد. رتبه این دانشگاه در سایت THE 501-600 است. بیش از 47 هزار دانشجو دارد که از این تعداد 5 درصد را دانشجویان بین‌المللی تشکیل داده‌اند. رشته‌های مهم این مرکز شامل دندانپزشکی، آموزش، هنرهای زیبا، پزشکی، داروسازی و علوم ورزشی است.
4. دانشگاه کوچ
مرکز خصوصی کوچ در سال 1993 در استانبول تاسیس شده است. تمامی رشته‌های تحصیلی بجر پرستاری و حقوق در تمامی مقاطع به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. حدود شش درصد از محصلان این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل داده‌اند. رتبه علمی این دانشگاه در سایت QS 451 است.
5. دانشگاه بیلکنت
این دانشگاه شامل نه دانشکده مدیریت، اقتصاد، فناوری، علوم انسانی، حقوق، روانشناسی، کامپیوتر، علوم اجتماعی، هنر و آموزش است. حدود 59 رشته درمقطع کارشناسی ارشد و 29 رشته در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. رتبه علمی دانشگاه در سایت THE 501-600 است.
سوالات متداول
1. هزینه‌‌ تحصیل دانشگاه‌های خصوصی و دولتی در کشور ترکیه چقدر است؟
هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کمتر از خصوصی است.
2. تدریس دروس در مراکز علمی و آموزشی کشور ترکیه به چه زبانی است؟
آموزش دروس دانشگاهی به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی صورت می‌گیرد.
3. چگونه ویزای تحصیلی ترکیه را می‌توانیم دریافت کنیم؟
شما می‌توانید از موسسات مهاجرتی نظیر موسسه مهاجرتی مهاجر دانش برای این کار راهنمایی بگیرید.
سخن پایانی
در این مقاله تلاش کردیم تمام جزییات مرتبط با تحصیل در ترکیه را مورد بررسی قرار دهیم. شما با خواندن این مطلب از نحوه پذیرش، اخذ ویزای تحصیلی، پذیرش بدون مدرک زبان انگلیسی، هزینه زندگی، شهریه و بسیاری نکات دیگر آگاه خواهید شد. چنانچه، بعد از خواندن این متن سوالی دارید و اطلاعات تکمیلی بیشتری نیاز دارید می‌توانید با مجموعه ما، مهاجر دانش تماس حاصل نمایید. مجموعه ما سال‌ها تمرکز خود را بر روش‌های مهاجرتی به کشورهای مختلف گذاشته‌ است. پس می‌توانیم بهترین خدمات و مشاوره را به شما ارائه دهیم. همچنین، شما می‌توانید فرم مشاوره رایگان را پر نمایید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند