تحصیل در ترکیه
author
امتیاز دهید post

زبان رایج تحصیلی در نظام آموزشی این کشور ترکی است. طبق قانون مصوب شده در ترکیه تحصیل به مدت ۱۲ سال برای کلیه  دانش آموزان اجباری است. تحصیل در مقطع ابتدایی برای دانش آموزان این کشور رایگان است. مگر اینکه در یکی از مراکز آموزشی خارجی تحصیل کنند. سیستم آموزشی ترکیه به این گونه است که مقاطع تحصیلی ۱۲ ساله را به سه دوره هر کدام چهار سال تقسیم می‌کند. ولی در نظام آموزشی ایران این مقاطع به دو دوره هر کدام ۶ سال تقسیم می‌شود.

شرایط تحصیل در ترکیه

در قانون ملی ترکیه تصویب شده است مسئولیت نظارت، ساخت ساز مدارس، فراهم کردن مسائل آموزشی، نظارت بر ارگان های خصوص بر عهده وزارت آموزش ملی ترکیه MEB باشد. یکی دیگر از شرایط این است که کلیه دانشجویان بین المللی که قصد ورود به دانشگاه های ترکیه را دارند باید از آزمون سراسری بنام آزمون (YOS) نمره قبولی بگیرند.

دانشجویان مقطع لیسانس که برای ادامه تحصیل به ترکیه می‌روند باید دارای مدرک فارغ التحصیلی بوده و یا دانشجویی سال آخر باشد. دانشجویان بین المللی که در دانشگاه های کشور خود اخراج شده اند نمی‌توانند در دانشگاه های ترکیه پذیرش بگیرند.

همچنین بخوانید : همه چیز درباره شهریه دانشگاه های ترکیه

تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه

یکی از اصلی ترین دلایل تحصیل در ترکیه مناسب بودن هزینه های آن نسبت به کشورها اروپایی و آسیایی است. دانشگاه های ترکیه بخصوص دانشگاه های آنکارا دارای خوابگاه های دولتی هستند که تا حدودی هزینه های دانشجویان را کاهش می‌دهد. مخارج تحصیل در ترکیه در رشته های دندان پزشکی، پزشکی و داروسازی در سایر کشورها دارای هزینه های بالایی است اما خوشبختانه هزینه های این رشته در کشور ترکیه پایین است. که این می‌تواند دلیل خوبی برای تحصیل باشد.

کشور ترکیه برای دانشجویان خارجی که قصد ورود به دانشگاه های ترکیه را دارند کالج های آمادگی را فراهم کرده است که تسهیلات خوبی برای دانشجویان دارند. از جمله این تسهیلات می‌توان به استفاده رایگان از مشاوره روانشناسی، بلیط رایگان رفت و برگشت، بازکردن حساب بانکی، کتاب های درسی و گرفتن کارت اقامت اشاره کرد. دانشگاه ها در این کشور به دو بخش دولتی و خصوص تقسیم می‌شوند. هزینه دانشگاه های دولتی به نسبت ارزان تر از دانشگاه های خصوصی است. دانشجویان بین المللی می‌توانند در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا از دانشگاه های این کشور پذیرش بگیرند. مخارج بستگی به دانشگاه و شهری دارد که در آن زندگی می‌کنید اما به‌طور میانگین ۵۰۰ دلار می‌باشد.

تحصیل در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه

دانشجویان پزشکی در سراسر دنیا برای آمادگی شروع تحصیل باید مدت زمانی را بسته به آن کشور در کالج شرکت کنند مدت زمان آن در ترکیه ۱ سال در اسپانیا ۱٫۵ سال و در انگلیس ۲ سال را باید در این کالج ها سپری کنند. دانشگاه های پزشکی به دو زبان ترکی و انگلیسی تدریس می‌کنند و زبان تحصیلی رشته شما بستگی به رشته ای دارد که انتخاب می‌کنید. آزمون ورودی برای عمومی در کلیه شهر های این کشور برگزار می‌شود ولی برای دوره تخصص فقط در شهر آنکارا برگزار می‌شود.

اشتراک:

نظرات:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها